Torment: Tides of Numenera anmeldelse: Et trippy, tett sci-fi-eventyr som snakker

Teknologi

Horoskopet Ditt For I Morgen

Like mye som jeg elsker spill med fancy forgreningshistorier, innebærer enhver gjennomspilling av et Bioware- eller Telltale-spill en stor mengde stress fra min side. Presentert med dialogalternativer, vil jeg bekymre meg vilt over hvilken som vil føre til det beste resultatet - en som samtidig beskytter de uskyldige, straffer de ugudelige og ikke gjør spill vanskeligere.

Å skjære ut denne gyldne banen kan bli en smertefull prosess ettersom selvtvil og andre gjetninger plager hver utveksling, i tilfelle min valgte respons får noen til å bli spist eller at en planet eksploderer.

Playing Torment: Tides of Numenera, derimot, er der jeg lærte å slutte å plage og bare slenge ut hva jeg ville, hva som måtte skje.

Torment: Tides of Numenera

Torment fokuserer mer på ord enn krigføring

Dette rollespillet er en åndelig etterfølger til Planescape: Torment fra 1999, og er et tilbakeslag til gamle PC-spill, med historiebasert spilling, et isometrisk perspektiv og dyp karakterbyggingsmekanikk.

Omgivelsene og handlingen er forankret i tung science fiction-preget av fantasi, med en stor mengde mystikk og metafysikk. Hendelser finner sted én milliard år i fremtiden, og jorden kalles nå den niende verden. I de mellomliggende eonene har forskjellige katastrofer rammet planeten mens et ukjent antall sivilisasjoner har steget og falt.

Mye av kunnskapen deres har gått tapt, og restene av utrolig avansert teknologi blir behandlet stort sett som magi. Gamle enheter med ofte ukjente egenskaper er verdsatt, handlet og ettertraktet, og verden er fylt med en fantastisk rekke mutanter, interdimensjonale enheter og roboter omgitt av bygninger og maskineri med eksotisk utseende.

Du spiller som The Last Castoff, den siste i en lang rekke av kasserte vertskropper for et vesen som kalles The Changing God. Etter bokstavelig talt å ha blitt sluppet inn i verden, må du finne ut hva som skjer. Den vanlige rollespillvirksomheten oppstår mens du samler følgesvenner, går opp i nivå og legger ut på en haug med oppdrag.

Planescape-oppfølger

Torment: Tides of Numenera fungerer som en åndelig oppfølger til 1999s Planescape: The Torment

Du kan forvente mye voldelig konfrontasjon underveis, men øyeblikkene med direkte, vedvarende kamp i TTON er få og langt mellom. For å gi deg en idé, så snart jeg hadde fullført opplæringen var det et par timer eller mer før jeg havnet i en skikkelig kamp, ​​og det var en jeg frivillig deltok i.

I stedet vil spillet forfriskende at du skal snakke ut ting. Tross alt er poenget med eventyret ditt å lære om hvem og hva du er, noe som er et mål som ikke er spesielt godt tjent med å slå folk. Som et resultat er det mye chatting å komme gjennom, hvorav de fleste ikke blir stemt (hvis du er typen person som hater filmer med undertekster, vil du sannsynligvis ikke ha det bra). Avhengig av hvilke evner du velger, kan du også skremme, overtale eller direkte lyve for NPCer for å få viljen din.

Handlinger som samtaleevner og kampbevegelser utføres ved å bruke poeng fra tre statistikkpooler, Might, Speed ​​og Intellect. Hvis du velger å bruke flere poeng, øker sannsynligheten for at handlingen lykkes, og legger til et risiko-/belønningselement til prosedyren. Når de er oppbrukt, kan disse ressursene bare gjenopprettes med gjenstander eller ved å finne et sted å sove. Ikke bli overrasket hvis du er i en kamp, ​​men totalt ute av stand til å angripe etter å ha gått tom for poeng.

Torment gameplay

Ikke alle konflikter trenger å løses med vold

Feil er imidlertid faktisk et alternativ her. Mislykkede forsøk resulterer ganske enkelt i at en annen gren av historien åpner seg. Selv døden er for det meste ikke en hindring. Skulle du møte en klebrig slutt, vil du våkne opp i det som egentlig er en psykisk labyrint i ditt eget sinn og til slutt gå tilbake til din falne form for å fortsette der du slapp.

Å tape en kamp eller unnlate å snakke med noen føles ikke som om du på en eller annen måte har gått glipp av den optimale måten å spille på. Snarere føles disse humper i veien som en naturlig del av din egen personlige vei gjennom spillet. Spillets moralsystem tikker over i bakgrunnen, med handlingene og ordene dine som øker tilhørigheten din til «Tides», deler av et fargekodet emosjonelt spekter.

Siste spillanmeldelser

Din mest dominerende tidevann vil subtilt påvirke dialog og NPC-svar til deg. Tilhørighetseffekter fra dialogvalg blir først avslørt i ettertid, og du er aldri helt klar over et eksplisitt sammenbrudd av din moralske status. Det er en ryddig, befriende touch ettersom spilleren aldri er avhengig av et sett med tall, og atferden din i spillet gjenspeiler og endrer måten du spiller på i stedet for bare å bli kokt ned til en metrikk.

Du vil imidlertid bli behandlet på et noe svimlende nivå av tilpasning for statistikk og inventar i karaktermenyene. En veiledning i starten forklarer det grunnleggende, men det er veldig lite håndtak her. Den turbaserte kampen er bevisst og vanskelig, og krever nøye bruk av gjenstander og evner. Torment liker imidlertid en god prat, og du vil noen ganger være i stand til å gå i dialog midt i kampen for å overbevise motstanderen om å stille seg.

Tidevannet i Numenera

I TToN er feil faktisk et alternativ.

Det er et intrikat bygget system, men et slikt ambisjonsnivå kommer ikke uten feil. Når du går over til et annet område, kan lastetidene være frustrerende lange, noe som gjør tilbakesporing litt av et ork i en ellers sammenhengende verden. I mellomtiden, ved tre eller fire anledninger under kamp, ​​gjorde en tilsynelatende feil på PlayStation 4-versjonen meg ute av stand til å fortsette selv etter å ha prøvd å avslutte min tur, og tvang meg til å avslutte og laste inn en tidligere hurtiglagring. Selve mengden tekst å lese gjennom kan også være tungtveiende, siden det ofte vil gå lange strekninger med å prøve å fordøye tette biter av lore.

Tides of Numenera er best tilnærmet som en tungtveiende sci-fi-roman fra slike som Clarke og Asimov; skremmende ved første øyekast, med mer eksponering enn eksplosjoner. Tillat deg selv å bli fordypet, og du vil finne en snublet, kronglete tittel med en myriade av måter å oppleve den på.

Plattform: Xbox One / PS4 / PC / Mac / Linux

meghan markle kvinnelig livvakt

Pris: £39,99